Példabeszédek: Hogyan válik az emberi bölcsesség istenivé? Hallgass anyukádra és apukádra…

- Eredeti cikk: Proverbs: How Human Wisdom Becomes Divine
- Szerzők: Tim Mackie és Whitney Woollard, 2017. június 4.
- Fordította: Tekulics Judit, 2024
- Lektorálta: Székely Pál Domokos és Veres Anna, 2024
Amikor fellapozzuk A példabeszédek könyvét, és elolvassuk a kezdősort – „Salamonnak, Dávid fiának, Izráel királyának a példabeszédei” (1,1) –, azt várjuk, hogy a továbbiakban példabeszédeket fogunk olvasni, vagyis olyan rövid, szellemes mondásokat, amelyek ütősek, és valamiféle útmutatással szolgálnak a helyes életvitelhez. Ám nem egészen ezt kapjuk. Ehelyett egy apa tíz hosszabb lélegzetvételű, összefüggő beszéde tárul elénk a fiához, valamint a beszédekbe beleszőve a megszemélyesített „Bölcsességasszony” emberiséghez intézett négy verses intelme. Valójában csak a kezdősor megismétlése után, a 10. fejezetben kezdődnek maguk a példabeszédek.
Ezt a felépítést kissé szokatlannak érzem. Miért kezdődik „Salamon példabeszédeinek” gyűjteménye egy (kilenc fejezetes!) bonyolultan kidolgozott bevezetéssel, amely alapvetően különbözik a könyv többi részétől? Mi történik itt?
Vallási tekintély a bölcsességirodalomban
Ahhoz, hogy megértsük a Példabeszédek 1–9. fejezeteit, és azt, hogy mindez hogyan készíti elő a könyv többi részének olvasását, először meg kell vizsgálnunk a vallási tekintély alapjainak jelenlétét a bölcsességirodalomban, ami ebben a tekintetben teljesen eltér a Biblia más részeitől. Példabeszédek szinte minden emberi kultúrában léteznek, és jellemzően nemzedékről nemzedékre hagyományozódnak. Definíciójuk szerint bölcs, értelmes emberektől származnak, akik az életre vonatkozó megfigyeléseiket rövid, okos mondásokba sűrítették, melyek a mi saját élettapasztalatainkkal is összecsengenek. Sokan elgondolkodtak már azon, hogyan működik az élet, és milyen ok-okozati összefüggések fedezhetők fel mindennapi döntéseinkben. Ebben az értelemben tehát kijelenthetjük, hogy a példabeszédek általában egymást követő nemzedékektől származnak, akik továbbadták bölcsességüket az utókornak. Egyszerűen szólva egyfajta generációs tekintéllyel rendelkeznek, az emberi bölcsességről szólnak, és emberi megfigyelésen alapulnak. A példabeszédek könyve tehát ilyesfajta bölcsességből áll.
Ez nagy mértékben eltér a Tórától vagy a próféták könyveitől. A törvény, amelyet Mózes adott a népnek a Sínai-hegyen, Isten kinyilatkoztatott akarata Izráel számára. Innen származnak a „tedd” és „ne tedd” kategóriájú parancsolatok, melyek közvetlenül Istentől erednek. Ez egy isteni, egyfajta szövetségen alapuló tekintély. A próféták is ilyen típusú tekintéllyel szólaltak fel, de ahelyett, hogy Isten keze által írt parancsolatokat adtak volna, inkább Isten szavait, gondolatait és céljait közölték az emberekkel az „így szól az ÚR” megfogalmazást használva, mely a prófétai irodalomban igen gyakran előfordul. Egyértelműen láthatjuk tehát, hogy mind a törvény, mind a próféták Istentől nyerik vallási tekintélyüket.
Ehhez képest a bölcsességirodalom tekintélyének alapja ettől merőben eltérő. Ahelyett, hogy Isten szólna Izráelhez, egy apa szól a fiához:
„Hallgass, fiam, apád intésére, és ne hagyd el anyád tanítását.” Példabeszédek 1,8
Akár mondhatnánk így is: „hallgass anyukádra és apukádra”. Korábban Isten a Sínai-hegyen parancsolatokat adott, valamint az „így szól az ÚR” megfogalmazással jelentetett ki az akarata Jeremiáson vagy Ézsaiáson keresztül. Most pedig egyszer csak egy apa és fia közti beszélgetés áll előttünk, és ez jön le belőle: „hallgass a szüleidre”. Ez annyira… emberi! És igen! A példabeszédek könyvében a tekintély természete ilyen. Ez emberi bölcsesség – idősebb és bölcsebb emberek megfigyelései az életről, amelyeket megosztanak a fiatalabb generációkkal.
Ha tehát ez a Példabeszédekben jelenlévő vallási tekintély alapja, akkor ez azt jelenti, hogy mindez csupán emberi bölcsesség?
Isteni szintre emelt emberi bölcsesség
A példabeszédek könyve azonban nem pusztán emberi bölcsesség tárháza, hanem isteni bölcsességé is. Pontosabban szólva, az emberi bölcsességen keresztül Isten bölcsessége tárul fel számunkra. És itt érkezünk el a hosszú, kilenc fejezetből álló bevezetés értelmezéséhez. A Példabeszédek 1–9. alapállítása az, hogy a bölcsesség, amelyet a Példabeszédek 10–31-ben olvashatunk, nem pusztán emberi bölcsesség, hanem isteni. Ezeknek a bevezető fejezeteknek a célja, hogy segítsen belátni: Isten szavai az idősebbek emberi szavain keresztül jutnak el hozzánk.
Most pedig vegyük szemügyre a tíz apa-fiú közötti beszéd és a „Bölcsességasszonyról” szóló négy költemény összefonódását a Példabeszédek 1–9-ben.
Először gondolkodjunk el az apa fiához intézett tíz beszédéről. Ezeket a Példabeszédek 1,8–19; 2,1–22; 3,1–12; 3,21–35; 4,1–9; 4,10–19; 4,20–27; 5,1–23; 6,20–35 és 7,1–27 szakaszokban olvashatjuk.
Az apa fiához intézett tíz beszéde mind ugyanazt a felépítést követi:
1. buzdítás
2. tanítás
3. végkövetkeztetés
Az apa arra buzdítja fiát, hogy hallgasson rá, vésse a szívébe parancsait, és tegyen meg mindent, ami csak tőle telik, hogy ne hagyja el, ne szegje meg azokat. Ezután tanítást ad erényről, bölcsességről, feddhetetlenségről, amelyeket szeretne, ha a fia megismerne.
Végül mindig van egy záró sor arról, hogy a bölcsesség hogyan őriz meg, és hogyan segít bőségben élni. Tíz ilyen beszédet olvashatunk kifejezetten az apától (néha az anyát és az apát is egy személyben képviselve), melyek tele vannak emberi bölcsességgel.
Ám mindezek között megbújik négy költemény a „Bölcsességasszonytól” is, aki a tökéletes és transzcendens egyetemes bölcsességet személyesíti meg (lásd Péld 1,20–33; 3,13–20; 8,1–36 és 9,1–18). A Bölcsesség nőként megszemélyesítve Isten nevében szól az egész emberiséghez, arra hívva őket, hogy éljenek tanításai szerint, és hallgassanak rá.
A Példabeszédek 8-ban azt állítja, hogy ő nem más, mint a világegyetem örök alapelve, akin keresztül Isten megalkotta a világegyetem erkölcsi rendjét. Isten a bölcsességet használta a teremtés fizikai és morális szövetének megalkotására. Ezért valahányszor az emberek hozzáférnek ehhez a bölcsességhez, és eszerint is élnek, mindig isteni elv, vagyis Isten szava szerint élnek. Más szóval, a „Bölcsességasszony” költeményei az öregek emberi bölcsességét a mennyei bölcsesség szintjére emelik, és olyan szűrőt kínálnak, amelyen keresztül A példabeszédek könyvének többi részét is olvasnunk kell. Olyan ez, mintha a „Bölcsességasszony” négy költeménye kommentálná, magyarázná az apa-fiú beszédeket, mondván: „Kedves olvasó, tudtad, hogy amikor az idősek tanítását hallgatod, transzcendens, isteni bölcsességet hallasz arról, hogyan élj Isten jó világában?”
A két hang összecsengése
Ha megérted és elfogadod e két hang (az apa emberi hangjának és a „Bölcsességasszony” transzcendens hangjának) összefonódását, akkor készen állsz, hogy a vének bölcsességét a 10–29. fejezetekben Szentírásként olvasd. Michael Fox, a Példabeszédek 1–9-ről szóló könyvében helyesen állapítja meg:
„A Bölcsességasszony képét visszük magunkkal, amikor Salamon és a vének példabeszédeinek gyűjteményéhez érünk. Ez a kép tudatja velünk, hogy a különféle egyszerű, közvetlen hangú, bölcs mondások, melyeket az apa mint tanár, vagy Izráel névtelen bölcsei, vagy Salamon király intéznek hozzánk, mind egy hangon szólalnak meg, és ez a hang magáé a Bölcsességé”. (359. o.)
A Példabeszédek 1–9 tehát valójában a Példabeszédek irodalmának bevezetőjeként szolgál, és felkészít minket arra, hogy az idősek bölcsességét Isten Szavaként hallgassuk. Fontos, hogy ezt észben tartsuk, hiszen ezáltal tudhatjuk, hogy az emberi bölcsesség nem áll szemben az isteni bölcsességgel. Sokkal inkább: az emberi szó, vagy az emberi bölcsesség nem más, mint az isteni Szó hordozója. A két hang tehát, amelyet a Példabeszédek 1–9-ben hallunk, összeér egymással, hogy megértsük: Izráel véneinek emberi szavaiban isteni, transzcendens bölcsesség visszhangját halljuk.
Köszönetnyilvánítás
Whitney Woollard író, előadó és bibliatanár az Oregon állambeli Portlandben. A Western Seminary-n biblikateológiából szerzett mesterdiplomát, és szívesen osztja meg másokkal a Biblia iránti szenvedélyét. Munkái a szerző saját weboldalán (whitneywoollard.com) tekinthetők meg.